Led stuwt resultaten Philips Lighting omhoog

Philips Lighting heeft de eerste 3 maanden van 2017 afgesloten met een hogere winst op een nagenoeg stabiele omzet. De verkoop van led-verlichting steeg met bijna een vijfde ten opzichte van het jaar ervoor.

 

Philips Lighting heeft de eerste 3 maanden van 2017 afgesloten met een hogere winst op een nagenoeg stabiele omzet. De verkoop van led-verlichting steeg met bijna een vijfde ten opzichte van het jaar ervoor.

In de verslagperiode was de omzet van Philips Lighting 1,7 miljard euro, een daling van nog geen procent ten opzichte van het jaar ervoor. De winst ging van 14 miljoen euro vorig jaar naar 61 miljoen euro over het eerste kwartaal van 2017.

Het bedrijf profiteerde onder andere van besparingen op de inkoop. Ook valuta-effecten zorgden meer winst. De kosten voor herstructureringen en incidentele posten bedroegen 20 miljoen euro. Lighting hoefde tevens minder inkomstenbelasting af te dragen.

Vooral in Europa timmerde Philips Lighting aan de weg. In deze regio steeg de omzet met bijna 5 procent. De prestaties in India en China  kunnen ‘solid’ genoemd worden. Noord- en Zuid-Amerika noteerden een omzetdaling van 7 procent, vooral door minder vraag naar conventionele verlichting en moeizame marktomstandigheden. Het bedrijf verwacht dat de resultaten in de Verenigde Staten later dit jaar zullen verbeteren, gezien de opdrachten die nog in de pijplijn zitten.